Några frågor till Folksam

Jag bläddrar på Folksams hemsida och hamnar på avsnittet "Tester och goda råd".
Det börjar ju bli dags för både det ena och det andra nu när det är vår och säsongen börjat så smått...

Mitt på sidan finns rubriken "Välj rätt mögeltvättmedel - Nytt test av mögeltvättmedel för träfasader och färgtest."
Jag konstaterar i testet av mögeltvättar som man kan klicka sig vidare till att någon redovisning av de ingående komponenterna i produkterna görs inte - att bor förekommer i ett par stycken kan jag lista ut av namnet men sen då?

Som ett resultat anges att ingen av de tvättade träpanelerna var mögelfri efter ett år.

Min fråga blir då: Varför skall jag överhuvudtaget vara tvungen att tvätta av mögel från målade ytor titt som tätt? Skall inte en mögelhämmande funktion vara inbyggd i det skyddande plastlager som färgen utgör?

Jag knallar vidare till isolering och ser till min förvåning att cellplast fått en röd prick vad avser råvara. I förklaringen anges att råvaran är en "Naturresurser med begränsad tillgång eller som är på väg att ta slut".

Råvaran till cellplast är olja. Oljan kommer aldrig att ta slut.
Det som kommer att hända är att oljan blir dyrare och dyrare om tillgången minskar och till slut blir den så dyr att andra råvaror börjar göra sig gällande.

Dessutom anges att arbetsmiljön för dem som tillverkar och använder cellplast kan (min understrykning) innebära en risk.

Vadå för en risk? Jag tycker att Folksams hela testsystem verkar lukta populism.

Kan det ha börjat mögla?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0