Jag saknade min plastflaska

I går hände det som inte fick hända. Vattnet försvann hemma. Någon hade grävt av en huvudvattenledning vid ett näraliggande bygge.

Genast letade jag efter den där tomma 25-litersdunken (i plast) som naturligtvis inte fanns. Det enda vi hade var två plasthinkar. Som tur var låg tappstället ganska nära.

Vattnet kom tillbaka efter fem timmar men innan dess hade en massa tankar surrat i hjärnan om samhällets sårbarhet, infrastrukturens bräcklighet och nyttan med plastförpackningar.

I morse läste jag om ett miljövänligare alternativ till plastflaskan - nämligen pappersflaskan.

Den skall dessutom vara fullständigt återvinningsbar - men hallå! Är inte en PET-flaska också fullständigt återvinningsbar?

Är det inte konstigt att miljövänligheten i alla sammanhang framhävs som det allenarådande vid val av produkt?

Jag väljer plastflaskan för funktion, tillförlitlighet, flexibilitet, vikt, miljövänlighet, återvinning och ur ett hållbarhetsperspektiv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0