Svenska leanpriset 2008

Fick AstraZeneca för sin Turbohaler, formsprutad inhalator för astmamedicin
Det görs 55 miljoner turbohalers per år.

Ökad konkurrens, prispress, färre nya produkter, dåligt anseende motiverade globalt leanprogram.
Strategierna blev ökad produktivitet, FoU och nya arbetssätt (lean) samt att titta på andra industrier för att se om man kan lära sig något.

Mycket lämpligt ligger Scania i Södertälje också.

Man vände på pyramiderna - ledningen är en servicefunktion till operatörerna.

Nyckelord från leanresan: ställtidsreduktion, alla med från början, engagemang, delaktighet, mätning, främja lagarbete, förbättringsmodell, systemstöd, visuell planering.

Grattis AstraZeneca.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0