Gör om pantsystemet

En annan sak som jag retar mig på är pantsystemet. Varför får jag inte ut min pant i Sverige för en burk eller flaska som jag köpt utomlands?

Apparaten tar förpackningen men ger ingen pant med motiveringen att ingen pant har erlagts till det svenska återvinningssystemet.

Men materialet lägger systemet beslag på - aluminium har väl sitt värde oberoende av var jag har köpt burken?

En annan effekt är att hela det svenska glasåtervinningssystemet kraschar på grund av alla parallellimporterade glasflaskor som inte bidrar till hanteringskostnaderna i Sverige.

Alltså: köper jag en pantförpackning i utlandet så får vi en lose-lose situation. Själv förlorar jag panten och det svenska återvinningssystemet får ingen pant. Vinnare blir det system i det land där jag köpt förpackningen.

Är det väldigt svårt att fixa till ett europeiskt pantsystem som fungerar i hela EU?
Jag har för mig att det står någonstans att EU är en gemensam inre marknad.
Jag bara undrar...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0