Miljökasse?



Jag köpte en "miljökasse" på Konsum igår. Två kronor och femtio öre betalade jag för en kasse som väcker fler frågor än svar. På kassen finns fyra stycken märken, Mater-Bi, BioBag, OK Compost samt Vincotte. Läs mer på coops sajt.

Sagt och gjort - in på coops sajt och läser att det är 40 % förnybara råvaror med majsstärkelse som viktigaste ingrediens. Sextio procent är nedbrytbar och komposterbar polyester men gjord av icke förnybar råvara då eller?  Vilken slags polyester? Den är nedbrytbar står det. Menas det bionedbrytbar eller nedbrytbar?

Om jag kommer med kassen till min kommun och frågar om den går att kompostera i den centrala kompostanläggningen hur skall kommunen veta det? Har Coop någon lista?

Från och med den första november får vi slänga mjuka plastförpackningar i behållaren för hårda. Kan jag slänga Coops miljökasse i återvinningsbehållaren för hårda palstförpackningar utan risk att störa återvinningen?

Varför kostar den mer än en vanlig kasse av polyeten?

För mycket rökridå och för lite klartext.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0