Varför finns det ingen plastslöjd?

Öppen brev till skolministern!

Vid lunchen idag frågade en kollega plötsligt: Varför finns det ingen plastslöjd i skolan?

Jaa, tänkte jag - varför finns det ingen plastslöjd?
Det finns träslöjd, syslöjd, metallslöjd etc men ingen plastslöjd, plasterna är ju vår viktigaste materialgrupp idag och framför allt i framtiden.

När jag var liten fanns det experimentlådor att köpa som hette "Den lille elektrikern", "Den lille kemisten" osv.
Har du sett "Den lille plastteknikern"?

Nä, tänkte väl det.

Hallå, Jan Björklund, plockar du upp den kastade handsken?

Kommentarer
Postat av: Peter

Kul tanke!

När jag var liten lekte jag med träklotsar och metallmekano. Så kom Legoklotsarna – av plast! – och sopade banan med alltihop.

Kanske tur att trä- och metallslöjden finns kvar så att de arma barnen någon gång får känna även på de materialen.

2008-12-19 @ 09:13:46
Postat av: Joachim Henningsson

En berättigad fråga.

Mer plast på schemat!

2008-12-19 @ 09:56:41
URL: http://www.polymercentrum.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0